Jalostustoimikunnan tiedote 27.4.2020 päivitetty 14.5.2020

Julkaisupvm: 14.5.2020

Korona –tilanteen vuoksi on koiranäyttelyitä peruttu maaliskuun loppupuolelta alkaen, eikä koiranäyttelyitä tulla järjestämään Suomessa ainakaan heinäkuun loppuun mennessä. Tähän liittyen pyydämme huomioimaan jalostuksessa seuraavat, poikkeuslupa-anomukseen liittyvät asiat:

• Pentueen rekisteröintiä varten ei tarvitse näyttelytuloksia (Kennelliitto ei näitä vaadi / PEVISA), mutta yhdistyksen pentulistalle pääsy vaatii jalostusohjesäännön noudattamista.
  • Jalostusohjesääntöä voidaan noudattaa ”näyttelytauosta” huolimatta: poikkeuslupa voidaan myöntää yhdistelmälle, jonka toisella tai molemmilla koirilla on erinomainen (ERI) tai erittäin hyvä (EH) näyttelytulos junioriluokasta ja se/ne eivät ole ehtineet kilpailla nuorten- tai avoimessa luokassa, tai mikäli toiselta koiralta puuttuu näyttelytulos, niin silloin koiralla tulee kuitenkin olla rodun ulkomuototuomarin kirjallinen laatuarvostelu. Uroksien kohdalla täytyy myös muistaa eläinlääkärintodistus kiveksien laskeutumisesta.
  • Edellytys on, että astutus tehdään tämän ns. näyttelytauon aikana (tai välittömästi sen päätyttyä, jolloin näyttelyitä ei ole ehtinyt olla).
  • Kun näyttelykausi taas käynnistyy, tulee koiralle hankkia virallinen näyttelytulos.
  • Poikkeuslupa myönnetään aina yhdistelmälle tapauskohtaisesti.
  • Asiat pitää huomioida ajoissa! Jos kasvattaja aikoo tehdä yhdistelmän, jonka toiselta osapuolelta puuttuu näyttelytulos, on poikkeuslupa-anomus tehtävä hyvissä ajoin ennen astutusta!

Mikäli ”näyttelytauko” tulee jatkumaan vielä heinäkuun jälkeen, antaa hallitus tähän liittyen uuden ohjeistuksen.

Viimeksi muokattu: 14.05.2020 17:13